W dniu 11.12.2025 r. działając w imieniu Generalnego Dyrektora Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Wykonawca, firma Kolin Inşaat, Turizm Sanayi Ve Ticaret, złożył do Wojewody Podkarpackiego Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka S19 Lutcza – Domaradz.
Prace projektowe
Umowa na projekt i budowę ponad 6 – kilometrowego odcinka została podpisana w maju 2024roku. Wartość umowy to 1 416 239 220 zł. Zadanie jest realizowane w systemie Projektuj i buduj. Zakończony został etap opracowania dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Uzyskanie decyzji pozwoli na przekazanie Wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych. W decyzji ZRID zostaną zatwierdzone granice terenu pod budowę drogi. Wszyscy właściciele nieruchomości, które mają zostać przejęte pod drogę, zostaną poinformowani przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki (na adres wskazany w ewidencji gruntów i budynków) – najpierw o wszczęciu postępowania, a następnie o wydaniu decyzji ZRID, po której ruszy procedura odszkodowawcza prowadzona przez Wojewodę.
Zakres robót
W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości 6,4 km o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w Lutczy. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Jawornikiem a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu odcinka Jawornik – Lutcza, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z obecną DK19 w Lutczy.
W ramach zadania wybudowane zostanie 11 obiektów inżynierskich. Największym wyzwaniem będzie dwunawowy tunel pod górą Hyb o długości 924 m. Obiekt wykonywany będzie metodą górniczą NATM (New Austrian tunnelling method – nowa metoda austriacka). Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną estakada, cztery mosty, cztery wiadukty drogowe, przejście górne dla średnich zwierząt oraz dolne dla małych zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dróg publicznych oraz dodatkowych jezdni. Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.
Termin realizacji
Zakończenie budowy S19 Lutcza – Domaradz planowane jest w 2030 r. Aby jednak umożliwić wcześniejsze oddanie do ruchu sąsiedniego odcinka Domaradz – Krosno, węzeł Domaradz wraz z prawie kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej, zostanie wykonany w krótszym terminie, czyli 35 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych tj. czasu od 1 grudnia do 31 marca.
Charakterystyka terenu
Odcinek drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz będzie przebiegał przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, jakim są Karpaty Zewnętrzne (zwane też Karpatami fliszowymi). Zbudowane są one głównie serii zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych nazywanych fliszem karpackim. Ponadto obszar ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem terenu, przechodząc na przemian przez wzniesienia i doliny. W dolinach i w rejonie tunelu dominują obszary leśne.
Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano wiercenia geologiczne, badania geofizyczne i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy).