Przejdź do treści

Krótki opis inwestycji

Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Lutcza-w. Domaradz (z węzłem) dł. ok. 6,43 km.

Powyższy odcinek stanowi fragment drogim ekspresowej S19 leżącej w korytarzu komunikacyjnym Via Carpatia, przebiegającym m.in. przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry i docelowo na południe Europy. Zlokalizowany jest na terenie województwa podkarpackiego, w powiatach: strzyżowskim i brzozowskim, na terenie gmin Niebylec, m. Lutcza, Domaradz, Blizne, Jasienica Rosielna.

Początek inwestycji znajduje się w miejscowości Lutcza km 38+448– punkt styku z odcinkiem S19 Jawornik – Lutcza dł. ok. 5,25 km.

Koniec inwestycji zlokalizowany jest w miejscowości Domaradz (wraz z węzłem Domaradz) km 44+878,73 – punkt styku z odcinkiem S19 Domaradz – Krosno dł. ok. 12,5 km.

Zakres inwestycji

Planowana inwestycja obejmuje budowę pełnego zakresu dwujezdniowej drogi na całym projektowanym odcinku. Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie, w tym dwunawowy tunel pod górą Hyb, o długości około 990 m. Ponadto w ciągu trasy głównej powstaną: estakada, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych, przejście górne dla średnich zwierząt, a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Planowany odcinek drogi przewiduje budowę węzła drogowego Domaradz. Wybudowany zostanie również Obwód Drogowy w Domaradzu. Jego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące wszystkie tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 w województwie podkarpackim. W zakresie inwestycji jest także system zarządzania ruchem, infrastruktura techniczna związana i niezwiązana z drogą, niezbędne przebudowy kolizji istniejącej infrastruktury z projektowaną drogą, wyposażenie techniczne dróg, w przypadku potrzeby zabezpieczenie stwierdzonych na trasie osuwisk, a także wszystkie inne obiekty niezbędne dla zapewnienia właściwej realizacji i eksploatacji inwestycji. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska.

Kalendarium

– Zrealizowane – Aktualne – Przyszłe
1. Data rozpoczęcia
Data: 28.05.2024
2. Etap Projektowania
3. Posiedzenie ZOPI
4. Złożenie wniosku o ZRID
Data: 28.05.2025
5. Uzyskanie Decyzji ZRID
6. Data dotrzymania terminu Kamienia Milowego nr 2: (wykonanie w terminie 27 m-cy od Daty Rozpoczęcia 20% odcinka 2 + fundamenty i podpory obiektu MS-40)
Data: 29.11.2026
7. Data dotrzymania terminu Kamienia Milowego nr 3: (wykonanie w terminie 27 m-cy od Daty Rozpoczęcia 13% odcinka 1)
Data: 29.11.2026
8. Data ukończenia odcinka 2 (35 m-cy bez okresów zimowych)
Data: 30.11.2027
9. Data dotrzymania terminu Kamienia Milowego nr 4: (uzyskanie w terminie 47 m-cy od Daty Rozpoczęcia gotowości do rozpoczęcia testów SZT)
Data: 31.07.2029
10. Data ukończenia odcinka 1 (53 m-cy bez okresów zimowych)
Data: 31.05.2030

Inwestycja obejmuje w szczególności:

1. Budowę drogi ekspresowej S19 o następujących parametrach technicznych:

• Klasa techniczna – S

• Prędkość do projektowania Vdp – 130 km/h

• Liczba pasów ruchu – 2×2

• Szerokość pasa ruchu – 3,5 m

• Szerokość opaski wewnętrznej – 0,75 m

• Szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m

• Szerokość pasa dzielącego – 5,0 m wraz z opaskami

• Szerokość poboczy gruntowych – min 1,25 m

• Skrajnia pionowa – 5,0 m

• Obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś

2. Budowę następujących obiektów inżynierskich:

• 1 estakada w ciągu drogi ekspresowej  

• 2 przejścia dla zwierząt górą – obiekt + tunel 

• 2 przejścia dla zwierząt małych (PZM)

• 4 mosty w ciągu drogi ekspresowej 

• 3 wiadukty w ciągu drogi ekspresowej

• 1 wiadukt nad drogą ekspresową

• przepusty pod drogą ekspresową

3. Budowę węzła, łącznic, przejazdów, innych dróg oraz dodatkowych jezdni obsługujących przyległe tereny:

• Węzeł Domaradz w km 44+070

• Droga wojewódzka 886

• Łącznice Ł1, Ł2, Ł3, Ł4

• Przejazd w km ok. 38+618 – Droga Powiatowa nr 1935R

• Przejazd w km ok.39+623 – Droga Gminna nr 112225R

• Przejazd w km ok.40+602 – Droga Wojewódzka 884

• Przejazd w km ok. 40+734 – Droga Gminna wewnętrzna nr ewid. 3337

• Przejazd w km ok. 41+287 – Droga Powiatowa nr 2024R

• Przejazd w km ok. 41+599 – Droga Gminna (dawna DP 2025R) 

• Przejazd w km ok. 43+204 – Droga Krajowa nr 19

• Przejazd w km ok. 43+429 – Droga Gmina nr 115815R

• Przejazd w km ok. 44+710 – Droga Gminna nr 115814R

• Tymczasowy łącznik drogi ekspresowej S19 z DK19

• Dodatkowe jezdnie obsługujące przyległy teren

• Drogi zapewniające obsługę tunelu i budynków technicznych

• Inne drogi budowane i przebudowywane w związku z budową drogi ekspresowej

• Zjazdy, wyjazdy lub wjazdy awaryjne

• Infrastruktura dla pieszych i rowerzystów

4. Budowa elementów ochrony środowiska

5. Budowa odwodnienia drogi

6. Montaż zabezpieczeń akustycznych

7. Wykonanie nasadzeń zieleni:

• Zieleń izolacyjno-osłonowa

• Zieleń ozdobna

• Zieleń szpalerowa

• Zieleń na przejściach dla zwierząt wraz z zielenią naprowadzającą

• Zieleń uzupełniająca

• Zieleń dogęszczająca pełniąca funkcję strefy ekotonowej

• Obsiewy w szczególności rowów, skarp i przeciwskarp

8. Przebudowę istniejącej sieci komunikacyjnej kolidującej z projektowaną drogą S19

9. Przebudowę następującej infrastruktury technicznej związanej z drogą:

• Sieci teletechniczne (w tym m. in. System Zarządzania Ruchem (SZR), System Zarządzania Tunelami (SZT), Obwód Utrzymania Drogi (OD), Centrum Zarządzania Tunelami (CZT), Budynek Techniczny 5 (BT5), Budynek Techniczny 6 (BT6));

• Kanał technologiczny;

• Sieci wodno-kanalizacyjne na potrzeby OD, CZT, BT5, BT6;

• Sieci energetyczne (w tym m. in. Instalacje oświetlenia drogowego, oświetlenia tunelu, OD, instalacja dla ITD., zasilania SZR, SZT, CZT, BT5, BT6, zasilania bram, zasilania urządzeń wyposażenia tunelu);

• Zasilanie do tunelu docelowo z dwóch niezależnych lokalizacyjnie Głównych Punktów Zasilających lub wykorzystanie linii elektroenergetycznej SN doprowadzonej przez Wykonawcę sąsiedniego odcinka S19 do granicy z przedmiotowym odcinkiem;

• budowę do granicy odcinka Jawornik – Lutcza kabla zasilającego tunel T-2 z doziemnej linii elektroenergetycznej SN 15kV typu;

• • 3x NA2XS(FL)2Y (XRUHAKXS) 240RMC/25) wraz ze złączem kablowym SN. Złącze kablowe SN należy skutecznie (trwale) zabezpieczyć przed dostępem osób trzecich. Na odcinku od początku odcinka do budynku BT6 zamawiający dopuszcza doprowadzenie zasilania tunelów jako jednej linii SN;

• budowę do granicy odcinka Jawornik – Lutcza kabla zasilającego tunel T-2 z doziemnej linii elektroenergetycznej SN 15kV typu;

• sieci gazowe (m. in. na potrzeby OD i CZT, BT6);

• kanalizacja deszczowa.

10. Przebudowę następującej infrastruktury technicznej niezwiązanej z drogą:

• Sieci teletechnicznych;

• Sieci wodno-kanalizacyjnych;

• Sieci energetycznych;

• Sieci gazowych;

• Sieci melioracyjnych;

11. Budowę tunelu długości (wg Koncepcji programowej) 990 m liczonej po osi drogi wraz z wyposażeniem

• Dobór technologii drążenia tunelu należy do Wykonawcy. Tunel dwunawowy o szerokości użytkowej każdej nawy co najmniej 12,65 m. W każdej nawie tunelu zlokalizowane będą 2 pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy oraz pasa awaryjny o szerokości 2,5 m.

• Tunel będzie zaprojektowany na obciążenie pożarowe o mocy 100 MW oraz ilości dymów i gazów pożarowych 200 m3/s.

• Projektowana trwałość tunelu min. 150 lat. Ściany tunelu zostaną pokryte materiałem ogniochronnym. Dopuszczalna temperatura zbrojenia podczas pożaru wynosi 250 stopni Celsjusza, a betonu 380 stopni Celsjusza.

• Nawierzchnia tunelu – betonowa.

Tunel odrębny dla każdej jezdni drogi ekspresowej będzie wyposażony m. in. w:

• instalację oświetlenia,

• system zarządzania tunelem,

• instalację wentylacji,

• budynki techniczne po obu stronach portali,

• infrastrukturę gaśniczą,

• budowę przejść poprzecznych w rozstawie nie większym niż 150 m o wymianach min. 1,4×2,2 m,

• system komunikacji i łączności w tunelu,

• system monitoringu CCTV,

• system zasilania w tunelu wraz z systemem agregatów rezerwowych pracujących co najmniej przez 8 godzin,

• system detekcji numerów rejestracyjnych,

• system dźwiękowy,

• system sterowania ruchem,

• system wykrywania pożaru.